10 ways to recharge

10 MANIEREN OM TE REVITALISEREN

DRINK VOLDOENDE

We drinken bijna allemaal te weinig water (ongeveer 2 à 2,5 liter per dag is nodig), en als we drinken zijn het vaak vochtafdrijvende middelen zoals koffie en alcohol, waardoor het lichaam nog meer uitgedroogd raakt. Als je niet voldoende water binnenkrijgt, moet je lichaam strijd leveren om afvalstoffen af te voeren en kost het moeite om voedingsstoffen in je cellen te krijgen, waardoor je huid er asgrauw en oud uit kan zien. In plaats van pas te gaan drinken als je dorst hebt (waarmee het lichaam aangeeft dat je al uitgedroogd bent), kun je ’s ochtends beter een grote fles met water vullen en op je bureau zetten – zo herinner je jezelf er continu aan dat je de hele dag door meer moet drinken.

SLAAP ALS EEN ROOS

De kwaliteit van je slaap verbeteren betekent niet noodzakelijkerwijs langer slapen. Als je in het weekend uitslaapt, raakt je natuurlijke ritme in de war. Zo maak je het jezelf moeilijk om daarna je normale patroon weer op te pakken. Algemeen wordt aangenomen dat je minstens een goeie tuk van zes uur nodig hebt om in wakkere toestand optimaal te kunnen functioneren, maar dan moet het ook wel om zes herstellende uren gaan.

Vermijd slaapmutsjes en nachtelijke snacks. Je verhoogt daarmee namelijk je bloedsuikerniveau en dat kan een negatieve uitwerking hebben op de kwaliteit van je slaap. Een drankje kan ervoor zorgen dat je 'indut', maar voorkomt dat je in een diepe slaap raakt. En zonder REM-slaap – waarmee je dus echt herstelt – zie je er 's ochtends minder uitgerust uit.

 

ONTWIKKEL EEN SLAAPROUTINE

Als je een nachtritueel ontwikkelt voordat je gaat slapen help je je lichaam om zich in te stellen op een goede nacht en een herstellende slaap. Na een week of twee heeft je lichaam door dat het avondbad, de yogasessie of het half uurtje lezen een voor-het-slapen-gaan-activiteit is en ga je automatisch in 'afsluitstand'. En als je ’s nachts beter slaapt, voel je je ’s ochtends veel meer verkwikt.

ONTBIJT ALS EEN KONING

Als je een gezin en een baan combineert, schiet het ontbijt er nogal eens bij in. En toch is het de belangrijkste maaltijd van de dag - inderdaad, precies zoals je moeder altijd al zei. Als je je ontbijt overslaat, vertraag je je metabolisme en is het voor je lichaam moeilijker om suiker te verbranden en je de hele dag van voldoende energie te voorzien.

NEEM DE ZON IN JE OP

In tegenstelling tot alle angstaanjagende berichten over UV-blootstelling, is het nog steeds belangrijk om ten minste 10 minuten zon per dag te krijgen. Het lichaam heeft vitamine D nodig om te overleven en hiervoor hoef je alleen maar naar buiten te gaan. Het natuurlijke licht geeft je stemming en je energieniveau meteen een oppepper. Ga tijdens je lunchpauze naar buiten en vergeet niet om een goede zonnefactor te gebruiken!

BEWEGEN IS GEZOND

Sporten is niet alleen goed voor je lichaam, regelmatig trainen – of zelfs maar een stevige wandeling van 20 minuten per dag – heeft een geweldige invloed op je humeur, je immuunsysteem en je algemene welbevinden. En in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, raak je er niet uitgeput van, maar krijg je er juist energie door. Als je traint, komt er zuurstof in elke cel van je lichaam, verhoog je je energieniveau en voel je je helemaal verkwikt (en dat zie je ook!).

TANK GOED BIJ

In een Formule 1-auto stop je geen verkeerde brandstof en dat moet je met je lichaam ook niet doen. Als je een vieruurdip wilt voorkomen, moet je grondig naar je dieet kijken en vooral naar de soorten koolhydraten die je in de loop van de dag neemt. De kans is groot dat er veel lege koolhydraten bijzitten die een aanslag plegen op je energieniveau. Vervang enkelvoudige koolhydraten als witbrood, frisdranken en koekjes door complexe koolhydraten en volle granen zoals zilvervliesrijst, rogge of quinoa voor een stabielere energietoevoer.

HOUD JE ADEM IN

Dit klinkt misschien vreemd, maar vergeet niet te ademen. Goed te ademen. Veel mensen ademen kort en oppervlakkig, waardoor zuurstof zich veel moeilijker een weg kan banen in je lichaam. Als je gefocust en rustig wilt blijven, moet je vanuit je buik ademen en volledig uitademen, alsof je je navel tegen je ruggenwervel drukt.

TIME-OUT VOOR TECHNOLOGIE

Als je dit laat op de avond leest, dan wordt het tijd om te kijken naar het effect van blauw licht op je energieniveau. Net zoals cafeïne is blauw licht een stimulerend middel waardoor je wakker blijft en ‘s nachts niet aan een goede herstelslaap toekomt. Eens een keer niet de digitale snelweg opgaan, kan zeker geen kwaad. ’s Avonds de tv en na een bepaald tijdstip ook je mobiel en je laptop uitzetten heeft een wonderbaarlijk effect op je stressniveau en zorgt ervoor dat je ontspant en herstelt.

SCHEP ORDE IN JE LEVEN

Hoe meer structuur er is in de ruimtes waarin je woont en werkt, hoe minder stress en daardoor voel je je ook minder moe. Een volgepropte omgeving wijst er vaak op dat je ‘alle ballen in de lucht wilt houden’. Die aanpak is niet altijd productief of tijdsefficiënt. Ruim je woon- en werkruimte op en breng prioriteiten aan in wat je moet doen in plaats van dat je jezelf helemaal opbrandt omdat je een miljoen dingen tegelijk wilt doen.